live your life inspired

Miért rohantunk el Rovinjból 1 nap után? Az idei horvát nyaralás margójára..

2016. szeptember 05. - liveyourlifeinspired

picsart_11-02-05_24_42.jpg

 

Több fronton is említettem már, hogy Rovinj-ból alig győztük szedni a sátorfánkat. Ugyanakkor voltak előjelek, amiket ha korábban tudatosítok, megóvhattam volna magam a csalódástól.

img_20160823_194337_2.jpgRovinj, és persze csak a szépet fotóztam

Úgy fogalmaztam az előző postban, hogy Rovinj-nyal behúztak a csőbe. Hogy kik? A blogger- és Instagrammer-társak, akik épp akkor és az azt megelőző hetekben voltak ott, amikor én, és ódákat zengtek a városról, mivel nekik igencsak pozitívak voltak a benyomásaik. Disclaimer: tudom, hogy augusztus a lehető legrosszabb időzítés volt részemről és nyilvánvaló, hogy mindannyian mások vagyunk más értékítélettel és elvárással. Az is tény, hogy az enyéim igen magasan is voltak a nagyon pozitív vélemények miatt, ahonnan könnyű volt nagyot zuhanni.

De valaki mesélhetett volna legalább egy félmondatban, legalább valamiről azok közül a tények közül is, hogy Rovinj óvárosában faltól falig hömpölyögnek a turisták nyáron, ez kiegészülve az egyenkínait áruló boltok tömkelegével vásári bóvli hangulatot ad a városnak. Aztán, ha kifordulsz az óvárosból, sajnos sokszor szemét és bűz fogad (hozzáteszem, szerintem Budapest is nagyon piszkos). Az átlag rovinji óvárosi éttermek (biztosan van kivétel, de kb. 45 perc alatt nem sikerült találnunk) turistadaráló üzemmódban működnek, és a város nem lubickol már, hanem fuldoklik a turista áradatban. Arról sem írtak, hogy az egyébként biztosan valóban gyönyörű és méltán kincsesdoboznak titulált óváros hangulatából semmit, de semmit nem érzel meg, nem tudsz felfedezni és megélni magadnak, ha nem záratod le az utcákat legalább öt percre a tömegturizmustól. Ezek olyan vitathatatlan tények, amelyek miatt - az augusztusi invázió során - nem lehet kizárólag szuperlatívuszokban beszélni a városról, ha csak nem tolerálod vagy esetleg kedveled a tömeget, zsúfoltságot, és nincs különösebb igényed az igazán autentikus élmények iránt.

 

Szóval az első jelenség, ami szembeötlött: indokolatlanul csak a pozitív élményekről számol be számtalan lifestyle/travel Instagrammer és blogger a maga csatornáján, akiket én ismerek. Én magam sem vagyok egyébként kivétel, és ez most kezdett el igazán zavarni. Egyébként nyilván meg is értem ezt a hozzáállást, mert annyi lehangoló dolog vesz minket körül a mindennapokban, hogy komoly lelki felüdülést tud okozni, ha csak a szépre koncentrálunk, csak azt ragadjuk meg és kommunikáljuk, nálam ez egy hatalmas pozitív változást hozott az életemben. Ugyanakkor, sokan emberek ezreihez érünk el a magunk csatornáján, emiatt felelősséget kell vállalunk. És bár nagyon rosszul esett egyébként, hogy valamit életemben kb. először lehúztam Instán, legalább a mélyebb beszámolóinkban kötelező realistábbnak lennünk, ha hitelesek akarunk maradni. Úgyhogy, nálam most ezen páran elvéreztek, és rájöttem, hogy nekem is van mit változtatnom.

2016-08-20_09_49_16_1.jpgCicaspotting egy zadari étteremben

Aztán a második dolog, hogy #régenmindenjobbvolt. Horvátország sem a régi már. Idén nyáron legalábbis nem. 

Nem csodálom, mert 2016 van, amikor is:

  • évek óta egyre ismertebbé válik az ország, számos turisztikai kiadvány, magazin listájában végeznek előkelő helyen. Zadar pl. idén nyerte el a Europe Best Destination díjat.
  • Horvátország már bő egy éve EU-tag, egyre több nyugat-európai turista választja az országot úticélként
  • egyre többen érkeznek repülővel nem csak Nyugat-Európából, de akár az USA-ból vagy Ausztráliából is
  • ugyanakkor, idén Törökország kiesett sokak számára mint opció a terrorveszély miatt
  • a menekültváltság miatt sokan a görögországi nyaralás helyett is mást választottak
  • így a korábban is népszerű, tengerparti úticélok között kiemelten jó helyre került a még mindig olcsónak számító Horvátország

És mindez igazi tömegturizmus-hangulatot eredményezett a nagyobb városokban, amit simán ki tudtam volna kerülni.

picsart_09-05-01_12_09.jpgSikerült lezáratnom az utcát a fotó kedvéért

Ha esetleg nem voltál még, és jövőre Horvátországba tervezed a nyaralásod, az én horvát nyaralásaim alapján az alábbi tippeket adnám, hogy maximálisan élvezetes legyen számodra az utazás:

  • az országnak közel 1800 kilométer hosszú varázslatos tengerpartja van, de ha az 1246 szigetét körülölelő tengerpartot is hozzávesszük, a teljes hossz már a 6000 kilométert közelíti. Van miből válogatni és végtelen sok kis rejtett partot, öblöt fedezhetsz fel csak magatoknak. Ha valami nem tetszik és megteheted, menj tovább.
  • nem az egész adriai tengerpart kavicsos-sziklás, vannak gyönyörű, természetesen homokos partszakaszok is. Tájékozódj, és ismerd meg a saját prioritásaidat. A legszebb emlékeim (búvárkodások, együtt úszkálni a tengeri állatkákkal a krisztálytiszta vízben) annyit nyomnak a latba, hogy nem is emlékszem már, mennyire zavartak közben a parton a kavicsok. Páratlanul szép természeti értékei vannak Horvátországnak, és akkor még nem is szóltam a nemzeti parkjaikról.
  • persze, ha korrektek akarunk lenni, azt is meg kell említeni, hogy azért a balkáni báj itt is bejátszik: sok a félkész épület, az utcára kitett lom, ami idén pont Szlovéniából és Ausztriából ideérkezve jobban ütött.
  • én személy szerint Dalmáciát szeretem jobban, és igyekszem minél délebbre autózni, ha tehetem. Sokan egyébként nem a kulturális turizmus (vagy a kulturált turizmus...) miatt érkeznek ide (sem), hanem csak simán a legolcsóbb vagy éppen legközelebbi tengerpartot keresik. Lehet, hogy emiatt érdemes "szűrőket" alkalmaznod: utazz szigetre, de olyanra, amelyet nem köt össze híd a szárazfölddel. Nyilván kevesebben vannak, akik az elég magas kompdíjat kifizetik az autójukra, és valamivel szűrtebb lesz a közönség.
  • az én tapasztalataim szerint a szolgáltatások színvonala gyakran elmarad az áruktól, kifejezetten az éttermi szolgáltatásoké. Persze vétek kihagyni a frissen halászott tenger gyümölcseit és halakat az étlapról, de általánosságban, a főételek kimerülnek a hal, grill és pizza hármasban. Ha egy nyaralás során végig délben és este is étteremben ennél, szerintem eléggé unalmassá tud válni a felhozatal. Ezt úgy mondom, hogy én háklis vagyok arra, mit eszek, meg igazi gasztrosznob vagyok, tudom.. A horvát konyhából felejthetetlen pl. számomra a dalmát sonka dalmát olivabogyóval, a friss grillezett tintahal, a pagi sajt, a füge, a szederbor, az ajvár a friss kenyérrel ...

picsart_09-05-01_16_10.jpgSukosani naplemente

Nem akarok lehúzó postot írni, mert az nem tükrözné a valóságot, és tényleg számtalan csodát találni Horvátországban. Indulásunk előtti utolsó este például Sukosanban a helyiek, mint egy magyar falunap birkapörköltfőző-versenyén, felvonultak, beálltak a kis ideiglenesen felsorakoztatott asztalaik mögé a tengerparton, és a frissen halászott-szedett jóságaikból ott főztek 1-1 nagy adagot, amit aztán kupont vásárolva meg lehetett kóstolni.. Vannak még ilyen gyöngyszemek, ha tényleg autentikus élményre vágysz, igaz, utána kell menni, de megéri. Nem hiába van mindig olyan nagy hiányérzetem hazainduláskor, hogy vajon mennyi mindent nem láttam még mindig Horvátországból és milyen jó lenne egyszer végigjárni ezt a 6000 kilométert :)

Neked mi a véleményed a horvát tengerpartról?

picsart_09-05-01_15_21.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://liveyourlifeinspired.blog.hu/api/trackback/id/tr2811651950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása